Terwijl in veel branches de ene fysieke winkel na de andere de deuren sluit, neemt het aantal visspeciaalzaken juist toe. “De afgelopen tien jaar is het aantal viswinkels in Nederland met bijna 35% gestegen”, maakte het CBS in 2017 bekend. Visgilde de Zeeland maakt deel uit van deze trend. “Voor het kopen van vis gaat de consument liever naar de visspecialist dan naar de supermarkt”, aldus Arie Schot.
Arie runt inmiddels ruim twintig jaar een viswinkel aan de Lombardenstraat in de binnenstad van Bergen op Zoom. Toen de mogelijkheid zich voordeed om een tweede vestiging te openen twijfelde hij geen moment. Tussen het idee en de officiële opening zaten bijna 24 maanden. “Een lange periode, maar het gaf ons wel de gelegenheid om het plan tot in de kleine details uit te werken. We wilden heel graag een moderne winkel, maar minstens zo belangrijk vonden wij dat de winkel moest aansluiten bij het oude gebouw waarin wij ons zouden gaan vestigen,” blikt Arie terug.
Het gebouw “De Zeeland” was in het verleden (tussen 1917 en 1929) in gebruik als suikerfabriek. Inmiddels is het een overdekt winkelcentrum en onderdeel van een
groter winkelgebied en behoort het tot het industriële erfgoed in de gemeente Bergen op Zoom. Gedurende de aanloopperiode heeft Arie veel adviezen gekregen. Zo maakte hij samen met zijn interieurbouwer, een plan op maat waarin al zijn wensen werden meegenomen. Om ervoor te zorgen dat de klanten een prachtig uitzicht hebben op het assortiment werd een vitrine besteld van zestien meter lang. Deze is speciaal gemaakt in Italië en vervolgens naar Bergen op Zoom getransporteerd. Naast de vitrine staan ook doorzichtige bakken met schaal- en schelpdieren.
1 gemeente, 1 eigenaar en 2 winkels. Je zou haast denken dat er niet zo veel verschil zit tussen de winkels. Niets is echter minder waar. In de winkel in de binnenstad gaan je klanten op het gemak aan tafel zitten om een een visje te eten. In de nieuwste winkel zien wij de klanten vaker voor de wekelijkse of dagelijkse boodschappen.
Inmiddels draait de nieuwe winkel alweer ruim 1 jaar. Arie kijkt met een trots gevoel terug op de achterliggende periode. “Het heeft de nodige tijd gekost om het idee te realiseren, maar de eerste maanden na de opening waren het meer dan waard. Ik ben tevreden hoe het momenteel loopt met De Zeeland. Inmiddels is het personeel voltallig en zijn de puntjes op de i gezet.” Arie blijft altijd op zoek naar de hoogste kwaliteit. Daar staan zijn vestigingen (en ook de andere Visgilde winkels) om bekend bij de klant. Voor alle (jonge) ondernemers die overwegen om een nieuwe visspeciaalzaak te openen heeft Arie nog een tip: “Ga kijken bij anderen en laat je goed informeren op diverse vlakken. Neem hiervoor de tijd die je nodig hebt. Een goede voorbereiding is immers het halve werk.”